سال ۲۰۱۶ سالی بود که در آن بسیاری از شرکتها قدمهای بزرگی به سوی تکنولوژیهای مربوط به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برداشتند. برخی معتقدند این سرمایهگذاریها به این دلیل بود که طبق برخی گزارشها این بازار قرار است تا سال ۲۰۲۰ به ارزشی در حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برسد. شاید در آینده واقعا چنین اتفاقی بیافتد اما داستان در کوتاه مدت به این شکل نیست.
بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند تقاضا برای این تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ به اندازهای که قبلا پیشبینی میشد نیست. علت این کاهش تقاضا قیمتگذاری بالای این هدستها و کمبود محتوا برای آنها است. این نگرانیها با فروش کمتر از انتظار هدست Daydream View گوگل، هدست Oculus Rift، هدست Gear VR سامسونگ و هدستهای واقعیت مجازی پلیاستیشن و HTC Vive خود را نشان داده است.
شاید شرکتهای بزرگ و قدرتمندی مثل گوگل، سامسونگ و سونی که منابع بسیار زیادی در اختیار دارند بتوانند تا سالهای آینده صبر کنند و منتظر توسعه این بازار باشند اما شرکتی مثل HTC که با بحرانهای مالی مواجه است ممکن است سال آینده دچار مشکل شود. سهم این شرکت از بازار موبایل رو به کاهش است و هدست واقعیت مجازیاش هم آنقدرها که انتظار میرفت پرفروش نبوده است. شرکتهایی مثل Acer و Asustek هم که از تولیدکنندههای کامپیوتر هستند و سرمایهگذاریهای سنگینی در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام دادهاند، هدستهای خود را در فصل اول سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه میکنند و احتمال دارد آنها هم با مشکلی مشابه با مشکل شرکت HTC رو به رو شوند.
دیدگاه خود را بنویسید